Home
   
  Specialismen:
  Haptotherapie
  Haptonomische zwangerschapsbegeleiding
  Haptotherapie en craniosacraaltherapie voor kinderen
  Craniosacraaltherapie
  Stuitligging en haptonomie
   
  Kinesio-Taping
   
  Kinderdagverblijven Workshop
   
  Artikelen:
  Huilbaby's
  Bekkenpijn
   
  Informatie
  Links
  Gastenboek
   
 
   
 

Franca over ... bekkenpijn

De laatste 10 jaar zijn er veel vrouwen die in de zwangerschap te kampen krijgen met bekkenpijn.. Wat is dat nu precies? Vroeger had niemand dat toch?

Dat niemand bekkenpijn had is nog maar de vraag. Ook vroeger waren er veel vrouwen in de zwangerschap met rugklachten. Toch zien de bekkenklachten er anders uit dan de rugklachten van weleer. Ik zie al 30 jaar zwangeren vanuit de fysiotherapie en vanuit de haptonomische zwangerschapsbegeleiding. De pijnklachten in de zwangerschap zijn echt veranderd.

De voornaamste klachten bij bekkenpijn zijn pijn in de onderrug, pijn in het schaambeen, uitstralende pijn naar de billen en/of liezen, moeite met het staan op een been en pijn bij het omdraaien in bed soms zie je een waggelende gang, een zgn. "Eendegang". Omdat er zoveel jonge vrouwen gevloerd werden, niet konden werken en erg beperkt werden in de verzorging van hun kinderen is er uitgebreid onderzoek gedaan aan de Universiteit van Rotterdam in het "Spine en Jointcentrum."

Tijdens de zwangerschap worden o.i.v. hormonen, de banden die de gewrichten van het bekken stevig bij elkaar houden, slapper om ruimte te geven aan de groeiende baby. Doordat het bekken minder stabiel is wordt er meer gevraagd van houding en co÷rdinatie van spieren om te zorgen dat het bekken ondanks de slappere banden een stevig geheel blijft. Normaal gesproken blijft het bekken ook goed functioneren in de zwangerschap.

Toch ontstaat er vaak een disbalans van wat er gevraagd wordt (het dragen van het kind) en de draagkracht van het bekken van de moeder. Het lichaam kan de belasting niet aan en er kan bekkenpijn ontstaan. De eisen die aan moeders of aankomende moeders gesteld worden zijn hoog. Ook de eisen die aankomende moeders zelf stellen zijn hoog. Er is een baan, er is een huishouden, er is sport, een uitgebreid sociaal leven, partner en kinderen vragen hun deel en daarboven op komt dan nog de zwangerschap, dit moet ook allemaal kunnen. Soms kan dit ook allemaal maar soms ook niet.

De balans slaat door, het bekken redt het niet meer. Ook emotioneel verandert er veel in de zwangerschap, zaken waar je voor je zwangerschap geen tijd aan besteedde of dacht dat je er mee klaar was kunnen ineens weer of voor het eerst boven komen. Je jeugd, teleurstellingen, niet opgeloste problemen met je ouders. Je wordt zelf moeder, een nieuwe verantwoordelijkheid waarbij je eigen oudercontact onder de loupe genomen wordt, Het is goed om ook deze emotionele stukken van je leven serieus te nemen. Wat kun je doen om bekkenpijn te voorkomen of te verminderen? Je zult eerst eens moeten kijken waarin je leven je een stapje terug kunt doen.

Daarnaast kun je bij een daartoe opgeleid fysiotherapeut adviezen krijgen en een speciaal oefenprogramma dat er op gericht is je diepe buikspieren te leren co÷rdineren. Dat zijn dus geen buikspieroefeningen zoals je gewend bent van gymnastiek, geen krachttraining dus, maar veel meer een bewustwording van spieren in je lijf om ze zodanig te gebruiken dat je bekken op de plaats blijft. Dit vraagt veel concentratie en veel aandacht en rust, iets wat nou net niet in ons hectische leven past. Het vraagt veel voelen.

Als je bekken klachten bemerkt is het het beste zo vroeg mogelijk naar een f.t, die gespecialiseerd is in bekkenproblematiek te gaan. Zij kan dan in een paar sessies adviezen en oefeningen geven waar je de rest van de zwangerschap van kunt profiteren. In ieder geval niet alleen maar rust nemen. De afwisseling van rust en beweging is belangrijk. Een haptotherapeut besteedt veel aandacht aan het emotionele leven en streeft ernaar om met de cliŰnt oud zeer of huidige problematiek onder ogen te zien en zo mogelijk op te ruimen.

Na de bevalling zijn de klachten bij de ene persoon helemaal verdwenen en bij de ander niet. In ieder geval kun je dat wat je geleerd hebt aan oefeningen en inzichten ook gebruiken na de geboorte van je kind. Om zo goed mogelijk te herstellen. De juiste manier van dragen en verzorgen van je kind is belangrijk voor het kind en voor je zelf. De juiste hoogte van de aankleedtafel en een goede houding waarin je de baby verzorgt helpt om je bekken te stabiliseren.

Advies: blijf bewegen, wissel beweging en rust af, ga bv. tussen de middag een half uur liggen, handen op de buik, voel de baby en ga dan weer verfrist aan de slag. Heb je al kleine kinderen zorg dan dat je met beleid je huishouden op orde houdt.

Bv.veeg met een lange bezem het speelgoed bij elkaar, zodat je niet steeds hoeft te bukken. Laat kleine kinderen zelf de trap op en af(achteruit) gaan. Kinderen kunnen en willen dat al voordat ze kunnen lopen. Zelf loop je dan achter het kind bij het naar boven gaan en bij het naar beneden gaan ga jij als eerste de trap af

Ook al zijn de klachten vervelend je kunt er je voordeel mee doen. Door dat je meer rust moet nemen heb je meer tijd voor de baby in je buik, tijd om met hem/haar te spelen, meer tijd om je voor te bereiden op de tijd die gaat komen en genieten van de tijd nu in de zwangerschap...


  Made By: Marco Peters
mbfpeters@upcmail.nl